Nazwa „Atma” pochodzi z sanskrytu i oznacza „dusza”, co idealnie oddaje atmosferę tego miejsca. Początkowo służyła jako pensjonat dla turystów odwiedzających Zakopane na przełomie XIX i XX wieku.
Zbudowana po 1890 roku przez Józefa Kasprusia-Stocha , jest doskonałym przykładem stylu zakopiańskiego, który wprowadził Stanisław Witkiewicz. W latach 1930-1935 mieszkał tu kompozytor Karol Szymanowski, a obecnie znajduje się tu muzeum poświęcone jego życiu i twórczości.
W Muzeum Karola Szymanowskiego Atma, 3 października w czwartek o godz. 18:00 odbędzie się uroczysty koncert z cyklu Karol z Atmy tradycja i współczesność 142. Urodziny Karola Szymanowskiego
Wystąpią:
Katarzyna Oleś-Blacha – sopran,
Mariola Cieniawa – fortepian.
W programie:
Karol Szymanowski (1882-1937), Pieśni kurpiowskie op. 58 nr 1-6 vol. (sł ludowe): Lecioły zórazie , Wysła burzycka, Uwoz, mamo, U jeziorecka, A pod borem siwe kunie, Bzicem kunia.
Karol Szymanowski, 2 Mazurki op. 50 nr 13 i 14
Karol Szymanowski, Pieśni księżniczki z baśni op. 31:
I Samotny księżyc
III Złote trzewiczki
IV Taniec
V Pieśń o fali
Stefan Henryk Bereza (1888-1939), 4 pieśni op. Sny moje młode (sł. J. Sunderland), Zmierzch (sł. F. Kruszewska), Ty jeden (sł. A. Negri), Dla naszego synka (sł. K. Iłłakowiczówna),
Ignacy Jan Paderewski (1860-1941), Krakowiak fantastyczny
Stefan Henryk Bereza, 4 pieśni op. 8 Cisza (sł. K. Przerwa-Tetmajer), Smutna jest dusza moja (sł. K. Przerwa-Tetmajer), W twoje cudne oczy (sł. K. Przerwa-Tetmajer), Wschodnia (sł. L. Staff)
Słowo o muzyce:
dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. AMKP w Krakowie Kurator do spraw programowych „Atmy”
wstęp wolny
Mariola Cieniawa – pianistka, kameralistka, pedagog. Profesor sztuk muzycznych. Prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Ukończyła krakowską Akademię Muzyczną w klasie fortepianu prof. Tadeusza Żmudziń-skiego. Kształciła się także u prof. Andrzeja Jasińskiego w Katowicach i Karl-Heinza Kammerlinga w Hano-werze. Laureatka głównych nagród wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych m.in. (I nagroda Ogólnopolskiego Konkursu im. K. Szymanowskiego w Łodzi – 1983, dwukrotna Stypendystka Ogólnopolskich Konkursów Pianistycznych Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie – 1983, 1984; II nagroda Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina – Palma de Mallorca – 1990; III nagroda Konkursu Chopinowskiego w Kolonii – 1991; Nagroda Specjalna Jury Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Palm Beach – Floryda – 1989). Od wielu lat koncertuje w Polsce i zagranicą, także w ramach znaczących festiwali muzycznych (Niemcy, Wielka Brytania, Włochy, Hiszpania, USA, Korea Płn., Czechy, Szwecja, Austria, Węgry, Egipt). Jako kameralistka współpracowała z wybitnymi polskimi i zagranicznymi artystami. Jej dorobek fonograficzny obejmuje nagrania sześciu płyt CD, w tym solowych: „Danza Iberica” i „ATMA 40”. Laureatka nagrody „Mosty Starosty” za działalność na rzecz promocji kultury muzycznej. Juror ogólnopolskich i zagranicznych konkursów pianistycznych i kameralnych. Matka chrzestna pociągu „Nikifor” z Krakowa do Krynicy-Zdroju.
Katarzyna Oleś-Blacha – artysta muzyk, sopran koloraturowy. W 2001 roku ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Wojciecha Jana Śmietany. Laureatka wielu krajowych i międzynarodowych konkursów i festiwali, m. in. w 2010 r. otrzymała III nagrodę w kategorii głosów żeńskich w VII Między-narodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie, a w 2012 roku została uhonorowana Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii „Najlepsza śpiewaczka”. W lipcu 2014 roku została Laureatką nagrody: „Ars Quaerendi” za wybitne działania na rzecz promocji kultury. Solistka Opery Krakowskiej, gdzie po raz pierwszy wystąpiła w 2001 r. w partii Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta. Artystka ma w swoim bogatym dorobku około 60 pierwszoplanowych ról operowych, operetkowych i musicalowych, które prezentowała w różnych realizacjach premierowych, festiwalowych oraz repertuarowych wielu teatrów operowych w Polsce i zagranicą. W kręgu zainteresowań artystycznych Katarzyny Oleś-Blacha znajduje się również muzyka oratoryjno-kantatowa i kameralna. Dokonała szeregu nagrań płytowych i archiwalnych dla potrzeb Radia i Telewizji, w tym w 2005 r. niezwykle rzadko wykonywanego Koncertu na sopran i orkiestrę Zygfryda Kasserna, który wielokrotnie prezentowano na antenie polskich rozgłośni. Ze szczególnie ciepłym przyjęciem słuchaczy i krytyki spotkał się album artystki „Per due Donne” oraz pierwsze płytowe wydanie ostatniej opery Stanisława Moniuszki Beata. Pedagog Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie; prowadzi klasę śpiewu solowego. W kwietniu 2021 roku został jej nadany tytuł profesora sztuki. Prowadzi warsztaty wokalne oraz kursy mistrzowskie dla młodzieży oraz młodych adeptów wokalistyki.