Tradycja i współczesność w Atmie

Willa Atma, zbudowana przez Józefa Kasprusia-Stocha po 1890 roku, jest doskonałym przykładem stylu zakopiańskiego, który wprowadził Stanisław Witkiewicz. Nazwa „Atma” pochodzi z sanskrytu i oznacza „dusza”, co idealnie oddaje atmosferę tego miejsca. Początkowo służyła jako pensjonat dla turystów odwiedzających Zakopane na przełomie XIX i XX wieku. W latach 1930-1935 mieszkał tu kompozytor Karol Szymanowski, a obecnie znajduje się tu muzeum poświęcone jego życiu i twórczości.

W Muzeum Karola Szymanowskiego Atma, 18 lipca w czwartek o godz. 18:00 odbędzie się koncert z cyklu Karol z Atmy tradycja i współczesność .

Wystąpią:

Karolina Augustyn – sopran,

Julian Stanny – fortepian.

W programie:

Karol Szymanowski (1882-1937) 4 pieśni na głos i fortepian op. 2, słowa Kazimierz Przerwa-Tetmajer Daleko został cały świat Tyś nie umarła… Czasem gdy długo na półsennie marzę Słyszałem Ciebie…

Fryderyk Chopin (1810-1849) Walc As-dur op. 42 na fortepian solo

Karol Szymanowski Pieśni kurpiowskie op. 58 na głos i fortepian; słowa ludowe Lecioły zórazie, Wysła burzycka, Uwoz mamo, U jeziorecka, A pod borem siwe kunie, Bzicem kunia, Ściani dumbek, Leć głosie po rosie, Zarzyjze kuniu, Ciamna nocka, ciamna ,Wysły rybki, wysły, Wszyscy przyjechali.
Słowo o muzyce:
dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. AMKP w Krakowie, kurator do spraw programowych „Atmy”

Wstęp wolny.

Karolina Augustynsopran. Od początku ścieżki wokalnej związana z wykonawstwem muzyki dawnej i kameralnej. Ceni najbardziej dzieła rzadko wykonywane, o nieoczywistych cechach brzmienia czy harmonii, przez co szczególne miejsce w jej repertuarze zajmuje twórczość Karola Szymanow-skiego. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktors-kiego Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie prof. dr Ewy Wolak-Czarniak, gdzie kontynuuje studia magister-skie. Uczestniczyła m.in. w XX Festiwalu Bachow-skim w Świdnicy, Dniach Bachowskich, festiwalach Opera Rara, Mid Europe Early Music Festival, Brahmsodia czy Pieśń Przyszłości. Współpracowała m.in. z Capellą Cracoviensis, Orkiestrą Barokową Akademii Muzycznej w Krakowie, Filharmonią Krakowską, zespołem Baroque Collective, a także z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie oraz dyrygentami takimi, jak Alexander Humala, Tomasz Tokarczyk, Jan Tomasz Adamus, Martin Gester czy Wojciech Semerau-Siemianowski. Uczestniczka kursów wokalnych prowa-dzonych przez m.in. Olgę Pasiecznik, Annę Radziejewską, Mariusza Kwietnia, Evę Blahovą czy Ewę Vesin. W repertuarze posiada przekrój dzieł od francuskich kantat z początku XVIII w., poprzez twórczość J.S. Bacha, W.A. Mo-zarta, po utwory kompozytorów współczesnych, tj. Karol Szymanowski, Witold Lutosławski czy Grażyna Bacewicz.

Julian Stannypianista i kameralista. Związany z muzyką od najmłodszych lat. Student Akademii Muzycznej w Krakowie im. Krzysztofa Pendereckiego w klasie prof. dr hab. Marioli Cieniawy Puchały. Koncertował w takich salach jak Filharmonia Podkarpacka, Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, Muzeum Karola Szymanowskiego w Atmie, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. Brał udział w wielu festiwalach i sesjach naukowych takich jak Międzynarodowa Sesja „Kobiety kompozytorki muzyki fortepianowej” czy Międzynarodowy Festiwal duetów fortepianowych „Duettissimo”. Jest laureatem licznych konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. W 2016 roku otrzymał stypendium Baylor University. Wśród jego osiągnięć do najważniejszych należą: II nagroda w 4th International Moscow Music Competition, I nagroda w XIV Międzynarodowym Konkursie Młodych Instrumentalistów im. Luiggi Zanucoli, II nagroda w XIX Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Juliusza Zarębskiego, II nagroda w XII Ogólnopolskim Konkursie Piani stycznym im. Ireny Rolanowskiej w Krakowie, II nagroda w I Międzynarodowym Konkursie
Chopinowskim w Wiedniu.

Powiązane zdjęcia: